onsdag 25 januari 2017

Välkomna till Sipilandia




Tidernas värsta biltrafik-röra (Kaikkien aikojen autoilusotku) rubricerade Ilta-Sanomat sin paradsida om Berners numera skrinlagda reformplaner. Se bilden ovan.
Jag läste I-S medan jag väntade på take away i dag,
den för mig okända kunden vid bordet intill noterade bladet, nickade mot tidningen, och skakade ironiskt på huvudet.
Jepp, vi är många i Finland som håller med.
Det här är, för att använda ett klassiskt Spitting Image-uttryck,
beyond parody.
För absurt för att kunna parodieras.
Verkligheten överträffar dikten, heter det uttrycket.
Välkomna till Sipilandia.
Man trodde, eller hoppades åtminstone, att farserna och skandalerna småningom skulle upphöra, men tydligen inte.
Det är projektpolitikernas regering som leder landet, med Sipilä och Berner i huvudrollerna,
och det är mycket som är beyond parody.
Kan, och får, ett land faktiskt ledas så här?
Finlands hundraårsfirande som självständig nation är ett historiskt jubileum.
Året firas dessutom under den tankeväckande parollen "Tillsammans".
Men,
det är nog länge sedan det här landet har befunnit sig så här långt från ett tillsammans som just nu.
Skandal på skandal på skandal.
Och vem axlar ansvar?
Det politiska ansvar som ska uppbäras efter den här valperioden blir svårt att utmäta eftersom varken Sipilä eller Berner väntas låta mäta det egna förtroendet i nya val. Efter den sannolikt mest skandalomsusade valperioden i modern tid torde de återgå till en välmående näringslivstillvaro.
Nationens dåvarande tillstånd känns mera osäkert.
I Finland 2017, när farsen kring biltrafiken redan hade passerat alla rimliga gränser och siffror som 100 miljoner euro i panik lyfts in i debatten, blev det äntligen stopp på bilröran.
Tidernas värsta, för att citera I-S.
Lika lättvindigt föreslås ju till exempel inga 100 miljoner extra till utbildning och forskning för att stärka framtidens finländska konkurrenskraft, men istället har sittande statsministern tidigare föraktfullt avvisat "all världens docenter" (kaiken maailman dosentit).
Berner får förstås sitta kvar.
Och Yle-ledningen, särskilt den hårt kritiserade Atte Jääskeläinen, sitter också fortfarande kvar. Trots fjolårets internationellt uppmärksammade skandal om att vårt gemensamt skattefinansierade Yle tonat ner eller stoppat Sipiläkritiska inslag.
Vågar vi nu tro att kritiska inslag inte längre tonas ner eller läggs på is av Yle-ledningen?
Klart är att allmänhetens förtroende för Yles opartiskhet är skadat. Fortfarande.
Och förtroendet för trafikminister Berner?
Välkomna till Sipilandia.
Beyond parody?




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar