lördag 6 juli 2019

Finland Haus - men utan Finland

Finland-Haus till vänster. Notera de finska lejonen!

Jungfernstieg vid Binnenalster. En samlingspunkt för Hamburgare och turister.
Notera Finland-Haus, tornhuset mitt på bilden, längst till höger i höghusraden.
Finland-Haus har en presence i Hamburg. Om man känner till vad det är.




Finland-Haus.
Det går nästan inte att missa i Hamburg.
Ser man från Jungfernstieg ut över Binnenalster så kan man se det i riktning Rothenbaum och Planten und Blumen.
Kommer man ut från Dammtor, stationen, i riktning Rothenbaum, är det bara att vända blicken till höger.
Där tornar det finska lejonet upp sig, och statsvapnet syns tydligt och långt på tornhusets alla fyra sidor. Det kan ses från alla håll.
När det var riksdagsval gick jag dit för att poströsta.
Finland-Haus, tänkte jag, där måste man kunna rösta, eller få besked.
Men ingen jag talade med hade någon aning om någonting finländskt.
En person kom ihåg att det nog hade varit något med Finland där någonstans, för några år sedan. Ingen visste var man hittar någonting med eller om Finland i Hamburg i dag.
Så långt Finland-Haus.
I Hamburg.
En stad med starka finländska band och traditioner (och då tänker jag inte enbart på Irwins klassiska finska schlager St Pauli ja Reeperbahn).
Hamburg, tvåmiljonersstaden på (tämligen) bekvämt avstånd från Finland.
Vilken försutten chans av republiken Finland att inte ha kvar ett enpersonskontor i Finland-Haus.
I Hamburg finns det legendariska arkitektoniska mästerverket Chile-Haus, men annars är det unikt med ett Finland-Haus.
Med finska lejonet, dessutom, högt synlig i Hamburgs skyline.
Men det är ett Finland-Haus helt utan Finland, utan finländsk representation, ja, inte ens minsta informations- eller marknadsföringsbyrå. Inte ett spår av Finland.
Tyskarna och utlänningarna jag pekar ut Finland-Haus för har aldrig hört det kallas så.
De infödda hamburgare jag har nämnt det åt verkar lika förvånade.
Är lejonen finska?
Hallå, Finland!
Varför utnyttjar Finland inte Finland-Haus längre?
Här kunde man ha slagit på stortrumman och berättat om Finland,
och lyft fram kopplingen till skylinen.
En lokal utgångspunkt för 2 miljoner Hamburgare.
Jag såg på butikerna att det sannolikt kostar skjortan i dag att vara verksam i Finland-Haus.
Men det är inte så dyrt för att synnas riktigt flashigt i en tvåmiljonersstad.
Att det faktiskt finns ett Finland-Haus, försett med finska statsvapnet, i stadens skyline är väl en för bra utgångspunkt att missa.
Eller?
Hur många finländska politiska beslutsfattare vet ens att det finns ett Finland-Haus här?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar