fredag 5 juni 2020

Florian Schneider im memoriam

Florian Schneider-Esleben gick bort 21 april i år.
Han blev 73 år.
Som medgrundare tillsammans med Ralf Hutter till en av världens mest inflytelserika grupper, Kraftwerk, har han för evigt skrivits in i historien.
Florian Schneider har inte spelat med Kraftwerk sedan 2006 (officiellt lämnade han bandet 2008), men han har varit en motor i att utveckla deras unika, inflytelserika sound.
Hans första band var Pissoff med basisten Eberhard Kranemann, men efter att ha mött Ralf Hutter på en jazzimprovisation började den blivande Kraftwerk-duon samarbeta, först som Organisation som gav ut lp:n Tone Float. Florian spelade också med Neu!-medlemmarna Dinger och Rother innan han och Hutter började få uppmärksamhet som Kraftwerk.
Florian Schneider var en välutbildad musiker som studerade flöjt vid Robert Schumann Hochschule i hemstaden Dusseldorf. Flöjten fanns med på de tidiga Kraftwerk-skivorna, innan bandet utvecklades till ett mera renodlat elektroniskt band, i sin klassiska sättning där även Karl Bartos och Wolfgang Flur ingick. Från det internationella genombrottet Autobahn till Electric Cafe gjorde Kraftwerk en räcka album som gått till musikhistorien som odödliga klassiker, särskilt trion Trans-Europa-Express, The Man Machine och Computer World.
Den nationalromantiskt färgade Trans-Europa-Express lyfter också upp dagsaktuell tematik om ett gränslöst Europa (som strofen Life is timeless/Europe endless) med tungt malande industriellt syntsound, The Man-Machine för tankarna både visuellt till El Lissitzkys konst, färgsättning och posters, samt till Fritz Langs Metropolis  och förhållandet mellan human mänsklighet och känslokall robotisering, The Model är ett minimalistiskt pop-mästerverk medan tyngden i The Robots hänförde klubbpubliken. Computer Worlds futuristiska vision om hemdatorer och datororienterat liv (och kärlek) var häpnadsväckande visionärt 1981.
Samtliga av dessa album kom ut i både tyska och engelska versioner. Jag gillar båda, men puristen i mig föredrar de tyska versionerna. Det första Kraftwerk-album jag köpte var The Man Machine, i England (troligen i en skivaffär i Brighton, men möjligen i London) 1984. Jag kommer ännu ihåg upplevelsen att höra mitt första hela Kraftwerk-album. Och det är fortfarande mitt favoritalbum med Kraftwerk, men då i tysk version, Die Mensch-Maschine.
De flesta moderna dansorienterade musikstilar har Kraftwerk att tacka för mycket, hiphopens tidiga banerförare rappade över Kraftwerk-beats. Lyssna bara på Afrika Bambaataas Planet Rock (som samplar Trans-Europa-Express). Artister som Daft Punk och Kanye West har inspirerats av Kraftwerk, David Bowie skrev till och med låten V-2 Schneider på albumet Heroes som en hyllning till Florian. Kraftwerk gav ut många av klassikerna på ett intressant mixalbum 1991 och har sedermera främst jobbat med sin låtskatt snarare än ge ut ny musik. Men att det var Kraftwerk som skrev och gav ut stycket för världsutställningen Expo 2000 kändes helt rätt. Ett stycke bra musik dessutom, också utgiven i fina remixversioner.
Idag finns bara Ralf Hutter kvar i Kraftwerk från den klassiska kvartett som omformade musikhistorien. Men Kraftwerk finns kvar och fortsätter inspirera och uppträda live. Skrolla lite neråt på den här bloggen så finner ni ett inlägg med exempel på Kraftwerk live 2018. Fortfarande utmärkt.
Men det är ändå ett Kraftwerk utan medgrundaren Florian Schneider. Och någon återförening kommer aldrig mera att kunna ske, tyvärr.
Florian Schneider var hjärnan bakom att Kraftwerk började köra sång genom vocoder, något som mängder av artister fortsatt med. Vissa tror att Kraftwerk bara är vocoder-förvrängda stämmor och tungt malande syntar, men för den som lyssnar finns det många fler dimensioner, från de tidiga experimentella ljudbilderna med bland annat flöjtsolo till tunga elektroniska funkrytmer.
Ett perfekt sound för dansgolvet och hörlurarna, för att inte tala om bilstereon.
Florian Schneider var en av den populära musikens verkliga pionjärer och giganter.
En legend är borta.
Men ett legendariskt sound lever för alltid kvar.

Låt mig till sist bara ge några få lyssnartips:
Das Model
Die Roboter
Radioactivity
Numbers/Computer World 2
Trans-Europa-Express/Metall Auf Metall/Abzug
Ohm Sweet Ohm
Expo 2000 (Kling Klang Mix 2000)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar