torsdag 18 mars 2021

Blandbandets fader (R.I.P)

 Lou Ottens gick bort den 6 mars. 

Elektronikgeniet som är mest känd som blandbandets fader. Många ser honom därför också som förfadern till dagens spellistor, playlists. 1963 gick han i spetsen för utvecklandet av c-kassetten och den portabla kassettspelaren. 

Ottens var chef för produktutvecklingen vid Philips och kassetten innebar en revolution av musikkulturen. Plötsligt kunde man spela in radioprogram och album på 60 minuters kompakta (c-)kassetter (i motsats till rullbandsspelarnas band) och bära dem med sig i innerfickan. Eller spela upp banden varsomhelst och närsomhelst, på portabla kassettbandspelare. Till en början var soundet väldigt lo-fi, men kassetterna blev bättre. Med c-kassetterna möjliggjordes också att spela in blandband, ett stort steg i lyssnandets historia. Alla kunde samla sina favoritspår eller mixa ihop ett blandband. En musiklyssnandets revolution, no less.

Själv minns jag med värme den klassiska Sony Walkman DD-II som jag använde under 80-talet, lite som jag använt I-podden på 2000-talet. Samma ide, med ny teknik.

Musikbranschen och populärmusikens kultur hade sett annorlunda ut utan kassettband och portabla bandspelare, utan mixtapes och blandband.

Lou Ottens insats var central här, han var och är Blandbandets fader. 

Jeffrey Lee Pucket uttrycker det oerhört väl i sin kolumn på Discogs hemsida (www.discogs.com):

”Granted, a playlist is extremely handy but nothing can beat an old-school mixtape, and that’s not blind nostalgia talking. Mixtapes aren’t easy to make and a truly good one can take hours. You know what else isn’t easy? Love, and that’s why a playlist doesn’t stand a chance against a mixtape, because the more you love someone, the harder you’ll work on that mixtape. It’s the perfect blend of technology and humanity. That’s why mixtapes became a symbol of love and friendship, and remain so. When Ottens gave us his compact cassette, he was also opening a door that often led to romance, heartache, healing, friendship, and keggers.”

Vad kan man egentligen tillägga till det, annat än hålla med. Lou Ottens blev 94 år, han förändrade en viktig beståndsdel av vår populärkultur, hur vi lyssnar, mixar och sprider musik. Ottens var också en av pionjärerna som skapade cd-skivan, som ironiskt nog snabbt kom att ersätta c-kassetten och vinylen under 1990-talet.

Man kan förstås göra digitala spellistor och bränna cd-samlingar, men de saknar den kärleksfulla, nostalgiska och magiskt spännande betoning som invävs i ordet blandband.

Dagens standard, digitala spellistor, har många fördelar, men de förutsätter inte samma omsorg, och hantverk, som gårdagens blandband. Och därför får de aldrig samma affektionsvärde.

Kärlek är ett blandband, är den talande rubriken på en gripande bok av musikjournalisten Rob Sheffield. Som nybliven ung änkling ser han där tillbaka på sitt och sin livs kärleks, Renees, liv, med utgångspunkt i de blandband som fysiskt lämnade kvar efter henne. Jag har svårt att föreställa mig samma romantik i en bok titulerad Kärlek är en spellista. Det förstår alla som någonsin gjort ett blandband, åt någon.

Ett riktigt blandband är så mycket mera. 

Därför är det glädjande att också se kassettbandets, inte bara vinylens, återkomst. 2019 märkte jag i de coolaste skivhandlarna i Hamburg och Bremen att det såldes endel kassetter igen, av främst lokala punk- och popband, liksom fräscha hiphop-samlingar, som Masters of Bremen. I Vasa har jag köpt ett par handhanterade kassetter med lokal hiphop på skivaffären Tenho Design, och levykauppa X erbjuder intressanta nytryck av kassetter med bl.a. Rattus, Lama och Hurriganes. Och till exempel när Gang of Four nu ger ut sin färska box med klassiska och outgivna vinyler ingår också en c-kassett, med 28 outgivna spår.

Det våras för kassetten, som kultpryl inte masspryl, men ändå. En förgänglig pryl dock, eftersom kassettbanden också nöts och försämras med tiden. Men ändå. 

En ny generation har upptäckt kassetten, liksom tidigare vinylen, som ett handfast och fysiskt alternativ till digitalvärldens ettor och nollor. Det är inte en  tillbakagång utan fungerar som komplement. En påminnelse i nutid om den enorma kulturella betydelse som kassetten, den portabla bandspelaren och det älskade blandbandet har haft.

Som Ottens själv uttryckte det i dokumentären Cassette: A Documentary Mixtape (2016); "We expected that it would be a success but not a revolution."

Lou Ottens och hans stora gärning är värda att minnas.

RIP Lou Ottens.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar