måndag 22 mars 2021

Blandband: Första gången Big In Japan



 

Hittade några gamla c-kassetter häromdan, varav ett blandband med betydelse, för mig. 
En svensk synthare gav mig det här bandet med många intressanta spår. Det här var 1984, då album och singlar oftast kom ut tidigare i Sverige än i Finland. 1984 fick jag till exempel också be min kusin skicka Band Aids Do They Know It's Christmas med posten från Sverige, för i Finland kom singeln ut betydligt senare. Och det gjorde ju inget att man hade två ex av 1980-talets viktigaste välgörenhetssingel. 
Men tillbaka till blandbandet. 
Här finns framför allt Big in Japan, Alphavilles megahit. Spelad, kanske, för första gången någonsin i Finland från just den här kassetten! 
Då man lyssnar på Big in Japan här hörs plötsligt ett klick, mitt i låten, lite otydligt ljud av folk, och så en tydlig röst som säger; "Hördu", följt av ett klick. Och sedan fortsätter låten.
De här få störande sekunderna är faktiskt inspelade live på Maximilian's Discotheque i Vasa. 
Big in Japan hade precis getts ut i Sverige, men ännu inte i Finland. Vi hade lyssnat på svenskarnas blandband under dagen/kvällen och när vi kom till discot bad jag DJ:n spela låten på kassettbandet. Vi tyckte det var en så otroligt bra, ny låt. Och den spelades upp, för första gången någonsin i Finland, trodde DJ:n senare, han hade tydligen försökt kolla upp det. 
Klick-ljuden kom från när han i misstag tryckte på rec istället för play och "Hördu" var det enda ord han hann säga, innan han reagerade och slog av rec-knappen. Jag var förstås otroligt sur när jag följande dag märkte att låten blivit överspelad några sekunder.  Men snart tyckte jag det var  häftigt. 
Ett par livesekunder från Maxi när monsterhiten Big in Japan har diskopremiär i Finland! 
Själva låten skaffade jag förstås i många andra tappningar, den finns på 7", 12", lp och cd. Men just det här blandbandet är ett helt unikt minne. Dessutom finns det med en hel del annan minnesvärd musik från just den perioden. Jag noterar att Ultravox-albumet Lament var en fräsch och nyutgiven favorit (fyra spår på blandbandet), Depeche Modes singel People are People med fina In your memory på b-sidan var en annan favorit. Thompson Twins, Frankie Goes to Hollywood, Gazebo och Howard Jones var stora då, och en drös andra, fina one (eller few)-hit-wonders finns med, som Break-Machine, Olomatic, My Mine, Fun Fun och Rockwell.
Men störst just då, och allra bäst, Big in Japan. 
Den har väl aldrig känts fräschare än just här, före den gavs ut i Finland. 
Och kanske, kanske, var det här debuten för megahiten i Finland, en kväll på Maximilian's gungande dansgolv. Då DJ:n i misstag höll ner record-knappen under sitt "hördu". Jag är glad att det är just Big in Japan som är låten. En minnesvärd klassiker. Om jag minns rätt spelades den mer än en gång den discokvällen. En popklassiker i vardande.
Ett unikt inspelat blandband kan konservera dofter, lukter, stämningar och minnen, som man plötsligt påminns om när man lyssnar igenom inspelningen, om det så är 20 år senare. Det är lite som att öppna en konservburk med minnen. Musiken för tankarna till ögonblick och stämningarna då den spelades in analogt. Så är det särskilt ofta med tidiga blandband från barndomen, inte bara från vinyl till kassett utan ofta lo-fi från kassett till kassett, eller extremt lo-fi från radio till kassett, utan sladdar däremellan. Att lyssna på dem förstärker minnena från när de spelades in, tidsgeisten framträder, och ibland själva inspelningsögonblicket. 
Och, 
med blandbanden lever man alltid nära förgängligheten.
Banden kan brista eller förlora så mycket magnetkraft att de blir knappt hörbara. De nöts vid användning, och det hör till, tyvärr.
Ett gammalt blandband är som livet självt, 
bräckligt och förgängligt, 
men ack så underbart när allting fungerar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar