tisdag 16 april 2019

RSD 2019

Klockan 8.45 i lördags stod jag utanför skivbutiken Michelle i Hamburg, cirka 60 personer framför mig i kön och snabbt cirka 20 bakom.
Record Store Day 2019.
Det var närmast mayhem då 100-talet vinylnördar sedan slet i vinyler i olika plastlådor, runt om i affären.
Ett bra koncept, RSD. Ger independent-skivhandlarna en chans att hösta in ordentligt med vinst, en dag i året, i alla fall. Artister och skivbolag ger ut plattor i specialupplagor, fansen köper, och skivhandlarna överlever kanske ett år till.
Jepp, jag gillar själva idén.
Ändå är det första gången jag faktiskt är med på RSD från starten.
Och det lönade sig.
Eller, det kostade på, ekonomiskt.
Men jag fann flera fina kap:

A-Ha: Hunting high and low - the early alternative mixes (6000 ex worldwide)
Sly & The Family Stone: Woodstock Sunday August 17, 1967 (2LP, första gången hela Woodstock-setet officiellt på vinyl)
Bob Dylan: Blood on the tracks - original New York test pressing replica
Queen: Bohemian Rhapsody soundtrack (2LP med bildskivor, inklusive Queens set från Live Aid)
The Flaming Lips: King's Mouth Music and Songs (guldfärgad vinyl)
Dexy's Midnight Runners: At The BBC 1982 (Live 2LP, färgvinyl)
Pete Rock: Return of the SP1200
Suicide: Dream Baby Dream (12", orange vinyl)
Bowie: Pinups (bildskiva, 4000 ex worldwide enligt RSD blad, 20 000 ex enligt Discogs)
Duran Duran: As The Lights Go Down (2 LP, Live 1984)
The Streets: remixes + b-sides too (2LP, 3000 ex worldwide)
Boombox 45: Early independent hip hop, electro and disco rap 1979-82 (5x 7")
Moondog: The Stockholm 1981 Recordings (10", 1000 ex worldwide).

Hade kanske lämnat Pinups om jag haft mera tid att fundera, och om upplagan faktiskt är 20 000, men plattorna gick åt så snabbt att man nog inte kunde sätta ifrån sig en skiva utan att någon annan köpte den.
Jag hade egentligen helst siktat in mig på Yazoo: Reconnected (Live, 2 LP). Men den fanns inte alls i butiken, eller att beställas senare från till exempel X.
Men jag fick ju en hel del annat att bita i.
Har dock inte lyssnat på något RSD-fynd ännu.
Jag betonar,
ännu.
Ser fram emot RSD 2020.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar