söndag 8 september 2019

Goda tips, bokstavligen

Två goda tips för Hamburg-resenärer:
Bästa pizzan och glassen.




1. Pizzasnål? Då är Luigis på Ditmar-Koel-Strasse ett utmärkt val. Godaste pizzan jag (hittills) ätit i Hamburg, och den utan jämförelse största. Luigis är väl värt ett besök. Restaurangen ligger mitt i det portugisiska kvarteret, så det finns gott om bra portugisiska alternativ i närheten också. Och på samma gata ligger både den finska och den svenska sjömanskyrkan. Finländare med ärende till konsulatet ska numera uppsöka sjömanskyrkan, numera centrum för det officiella Finland i Hamburg.
Och blir man hungrig på samma besök är det nära till Luigis saftiga jättepizzor.


2. Glassnål? Den bästa glassen, gelato, jag nånsin ätit fick jag i glassens hemstad (sägs det) Florens. Ganska oslagbart då termometern visade uppemot 43 grader. Men den nästbästa har jag utan tvivel ätit i Hamburg. På Grindelhof ligger Luicella's Ice Cream, som bjuder på cirka tjugotalet dagliga smaker. Just det, smakerna varierar, varje dag någon smak du inte såg igår, eller ser imorgon. Speciella, kreativa kombinationer, men genomgående högklassig superbt välsmakande glass. Våfflorna är anpassade till bollstorlek, och förutom de valda smakerna ingår också en liten smakklick av valfri smak. Också om man bara köper en kugel, en glassboll. En absolut sommarfavorit, ibland med lång kö av glassentusiaster.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar