torsdag 19 september 2019

Ottensen Macht Platz



Ett intressant stadsdelsexperiment i coola Ottensen.
Ottensen Macht Plats, Ottensen skapar plats.
Flera centrala gator har stängts för biltrafik och gjorts till fotgängarzoner.
Det har också fått effekt.
Människor rör sig i högre grad på gatorna, möten sker mellan människor.
Tänk Times Square i New York.
Där öppnade man för mötesplatser för människor i stället för för bilar.
Det har blivit en succé.
Ottensen gör någonting liknande.
Blir en mötesplats för gående, sittande, cyklande människor.
Och förpassar bilarna till utkanten.
Det är ganska coolt.
Och det ligger i tiden.
Den industriella staden, modernismens stad, skapades för bilen och trängde ut människan.
Den postmoderna, postindustriella staden kunde tränga ut bilarna och ge plats för människan igen. Om inte annat så av nödtvång och miljöhänsyn. Forskaren John Urry talade redan i sitt verk på 00-talet om After The Car.
Ottensen-experimentet handlar alltså om att människor återtar en del av det utrymme som man en gång gav bort åt biltrafiken.
Ottensen skapar plats.
För människor att mötas på gatan.
Och fler människor på gatorna betyder säkrare gator.
De mest otrygga platserna är ju där människor inte rör sig.
Experimentet pågår nu i sex månader.
Ock kanske kan det, som Times Square, bli permanent.
Många andra städer och stadsdelar kan gärna ta efter experimentet i Ottensen.
Skapa plats för människor och möten, istället för bilar.
Får mig att tänka på en plats i västra Finland.
Där gågatan är den (kanske) enda gågatan i världen som förblev öppen för biltrafik.
- Och då talar jag inte om nyttotrafik, som varutrafik till butikerna, som bör tillåtas några timmar i dygnet.
Utan om en "gågata" som stadens goda minne också är öppen för biltrafik.
Och ett flygfält, också det (kanske) det enda i världen, som helt saknar kollektivtrafik.
Kostnaden för taxi tur -retur till centrum kostar därför ungefär lika mycket som flygresan till ett antal europeiska städer från Hamburg.
Jepp, det handlar om Vasa.
Som gärna kunde ta exempel från Ottensen.
Börja med att göra gågatan till en riktig gågata och kvarteret runt torget till en bilfri fotgängarzon.
Och sätt in kollektivtrafik, ens minibusstrafik, till flygfältet när dygnets få flygplan anländer.
Vi talar trots allt om en stad som skryter med att ha hållbar energiteknik och miljöteknik som specialkunnande.
Det borde märkas redan på flygfältet.
Ottensen väcker rubriker, och mycket goodwill just nu, inte minst i Hamburg, förstås.
En intressant och trendig stadsdel, med mustig historia, har blivit ännu mera intressant.
Och cool har blivit litet coolare.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar