tisdag 24 maj 2016

I have seen the lion - or not

Sommaren 1992 var en av de varmaste i mannaminne.
Tror jag.
Åtminstone verkade det vara gott om solsting den sommaren.
Årets finländska snackis var nämligen… lejon.
Lejon påstods ha setts i både Ruokolax i östra Finland och i Kristinestad i västra Finland.
Samma lejon, eller flera lejon, det visste ingen.
Jag tippade, då som nu, att någon hade sett en labrador och dragit lite fel slutsatser.
Men lejonexperter inkopplades. Folk spanade.
I Kristinestad såldes lejonburgare och plastlejonen såldes slut på leksakshyllan.
En kul grej.
I Vasa kom några driftiga journalister på att trycka upp en t-shirt.
Cool är den väl inte, men definitivt kult. Och ett ironiskt uttryck.
Jag har kvar min t-shirt som jag köpte då. Som en kuriositet.
Och ett minne av sommaren med historiens roligaste, och sjukaste, snackis.
Värmeböljan förbyttes i finsk, kylslagen höst.
Och något lejon har ingen sett sedan dess.
Varken i K-stad eller Ruokolax.
Eller annorstädes i Finland.
Nu väntar vi på sommarhettan, och årets snackis sommaren 2016.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar