söndag 29 maj 2016

Kent är för alltid

Det känns som en bris av höstligt vemod i vårens tyngsta svenska platta, Kents avskedsalbum Då som nu för alltid.
Vemod och nostalgi är stämningsläget på ett album med svulstig produktion, slipad ljudbild och vackra körer. Uppmärksammade och starka singelsläppet Egoist finns inte alls på fullängdaren utan ges ut bara som exklusiv - och limiterad - singel.
Egoist är för övrigt årets hittills snyggaste vinylsingel, överraskande nog med romantiskt röd ros på konvolutet och en läckert kärleksröd vinyl. Musiken och texten håller bra i sig, men vinylen kommer att funka bra även som snygg och värmande musikgåva nu och på Alla hjärtans dag i höst.
Dödskallarna sparade Kent till konvolutet för Då som nu för alltid. Och det är bara att konstatera, vinylversionen ger mervärden som nedladdning och cd-versionen går miste om. Kent satsar alltid på det visuella uttrycket, så också på sista albumet.
Fast, musiken är den samma, oberoende av format. I inledande Andromeda slår Jocke Berg genast fast att "jag ångrar ingenting av det vi gjorde". Andromeda är en mycket stark öppning, med vackra körer, som anger tonen och takten för vad som komma skall.
I Vi är för alltid slår texten fast:
"Dom kommer sjunga sånger om oss
Vi är för alltid
Dom kommer göra filmer om oss
Vi är för alltid
Dom kommer skriva böcker om oss
Du och jag för alltid"
Visst kommer dom att göra det. Och dom har redan gjort det. Legenden lever, så Kent är för alltid.
Anna Ternheim sjunger duett med Jocke Berg i Nattpojken & Dagflickan. Helt ok, men inte lika bra som den klassiska duetten Duett, med Titiyo.
Vi är inte längre där är en tydlig avskedshälsning, att Kent, eller åtminstone Jocke Berg, har gått vidare:
"Du kan inte följa med
inte följa med nu
Dit vi ska gå
Måste gå"
och
"Vi är inte längre där
Vi är nån annanstans".
Det enda spåret med tydlig politisk agenda, Falska profeter, är något av ett systerspår till Egoist.
"Jag pratar om gemenskap, förståelse, solidaritet & vänskap
Så jävla dum är jag"
och
"Det bästa i mitt liv kan varken
lånas eller öpas eller säljas
Det bästa i mitt liv måste jag våga ge
Först då är det förtjänat".
Jocke Bergs texter är fortfarande högst angelägna, även om hans allra mest minnesvärda strofer finns på andra, tidigare album. Och kanske lite väl förutsägbart, fantasilöst, heter albumets sista spår, Den sista sången;
"Det här är sista sången
sista gången vi ses
Sista sången
Sista sången jag ger dig"
Det är en fin sista sång, men jag hade nog förväntat mig en ännu svulstigare, mäktigare, mera bombastiskt stark avslutning, med tanke på titeln.
Men vackert såhär.
Räkna med att sista sången är sista extranumret under den sista turnén.
Inte ett öga, inte ett enda, lär förbli torrt.
Då som nu för alltid är ett starkt avsked, ett fint formbesked.
Och det blir ännu bättre kombinerat med singeln Egoist. På vinyl.
Och så gjorde de ju en riktigt cool video, där Kentfansen hittar en massa referenser till tidigare konvolut, videor och texter. Kolla här.
Kent-medlemmarna går vidare i livet.
Kent är för alltid.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar