onsdag 22 augusti 2018

Tre (fyra) loppisfynd

Hittade tre fina plattor, och alla i toppskick, på loppisen i Smedsby i dag.
1. The Jams debut In The City från 1977. Har den på cd, men det är förstås inte samma sak. Titelspåret är klassiskt, men här finns också bland andra fina balladen Away from the numbers och en småtrevlig cover på Batman theme. Men mest gatusoundet från punkens London 1977. En av låtarna heter talande nog Sounds from the street. Paul Weller är en stor låtsnickrare, i Jam, liksom senare i Style Council och som soloartist.
2. Från samma tidsera och stil kommer också Eddie and the Hot Rods lp Teenage Depression (1976), med ett proto-punkigt sound som ställvis till och med för tankarna till pubrockiga Dr. Feelgood. I like. Eddie & co hade förtjänat större framgångar än de fick. Yes, säger jag, The kids are alright.
3. Tredje lp:n var en uppdatering. Jag har ju Stray Cats legendariska debut-lp från tidigare, men det här exemplaret var i så snyggt skick att jag köpte det. Med fanns också originalinserten, i mycket fint skick. Stray Cats debut är ett av 1980-talets bästa rockabillyalbum, och de är revival-vågens största affischnamn. Runaway Boys, Rock This Town, Stray Cat Strut, My One Desire, och min favorit, Storm The Embassy. För att nämna några kända spår. Rekommenderas.
Alla tre lp:n fann jag vid samma bord. Tre fina album.
Och på tal om gott skick så uppdaterade jag senare också Ugglas 12" maxi-ep med fyra schlagerspår, inklusive Johnny The Rucker och stämningsfulla  covern Mälarö kyrka. Konvolutet pryds av en fräck reklamslogan, "Sist i melodifestivalen". Bara det gör ju ep:n oumbärlig.
Epilog: Fullständigt spöregn ikväll, så man "blev ju tvungen" att lyssna lite på fynden.
Nej, det finns nog inget dåligt väder, bara fel kläder, eller brist på alternativ (sysselsättning).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar