söndag 3 maj 2020

Från arkivet: Kent Avskedsturnèn 2016

Det var det perfekta pop-avskedet.
kents sorti.
Först, en otroligt stark video som annonserade slutet, med ett datums precision.
Sedan det sista albumet.
Med låtar som bara påminde om det kommande avskedet. Överlag starka låtar.
Sedan avskedsturnén i Sverige. Med två konserter i Finland, tack för det.
Jag var på dem båda, den första i Helsingfors 27.10.2016 och den andra, den sista någonsin i Finland, i Vasa, dagen därpå. Den 28.10.2016.
Konserten i Helsingfors såg jag på ståplats. En fantastisk musikfest. Jag hade skaffat biljett på läktaren, men min barndomskompis kom över två biljetter på golvet. Inget snack vilken som skulle väljas.
Jag har fortfarande kvar extrabiljetten på läktaren. Den förblev outnyttjad. Tyvärr.
Varför gav jag inte bara bort den?
En magisk kväll i Helsingfors. Och ett tidigt tåg till Vasa för konsert nummer två.
Där höll jag på att missa konsertstarten.
Var redo i god tid. Förberedd. Skulle möta vänner i hallen.
Ringde sedan på taxi, försökte ringa, i minst 30-40 minuter. Inget svar. Alla var upptagna.
Slutade med att jag inte längre vågade chansa, fick springa och omväxlande gå till ishallen.
Vasa ishall, gudsförgätet placerad på Kopparön.
Kom dit strandvägen och när jag närmade mig släcktes plötsligt belysningen på grusvägen. Jag fick i närmast kolmörker försöka hitta någon stig och ta mig över ett smalt skogsparti bakom ishallen. Föll såklart, flera gånger, i skogsriset, i mörkret. Spurtade genomsvettig in i ishallen, banade mig väg till min plats högt uppe på läktaren, hann inte träffa vännerna, men var i alla fall där någon enstaka minut före nedräkningen nådde noll.
En skakig början på en andra magisk kväll. Ännu en musikfest.
Och en vemodig kväll. När Sveriges bästa band sade tack och adjö.
Men de gjorde det med stil.
Hade förstås allra helst velat se den allra sista konserten, i Globen, i Stockholm.
Men det var helt ok så här också, att se båda avsskedskonserterna i Finland.
Helsingfors var den större konsertupplevelsen av dem, kanske mest för att jag upplevde den på golvet, närmare scenen, men båda var förstås mycket bra.
Tack kent.











Det sista klippet är från sista konserten i Finland, i Vasa. Tyvärr har jag dåligt med korta klipp därifrån, dels tog minnet slut i kameran och dels filmade jag några längre klipp. Hade gärna från Vasa visat avslutningen på Den sista sången, den sista sången som kent (någonsin) spelade i Finland, men den rymdes tyvärr inte in här där klippen måste vara kortare än en minut.
Stämning i Vasa. (c) PE.

747 i Helsingfors. (c) PE.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar