söndag 3 maj 2020

Från arkivet: Crazy Cavan Live 2016

Rockabillylegenden "Crazy" Cavan Grogan gick bort 15 februari 2020.
Crazy Cavan `N´The The Rhythm Rockers var megastjärnor i Finland 1980. Med albumet Still Crazy sågs de som popstjärnor, nåja rockstjärnor, i Finland. Jag kom i kontakt med deras musik när jag började högstadiet, i ny skola och ny klass. Det gick enkelt. Redan efter första skoldagen var vi några pojkar som gick hem till nya klasskompisen Timo för att höra Crazy Cavan på stereon. Jag hade inte hört Cavan tidigare och de nya klasskompisarna tyckte att jag absolut måste höra Cavan. Och det är jag glad för.
Crazy Cavan och hans Rhythm Rockers spelade på i 40 år till. Ända fram till Cavans frånfälle. Respekt.
Jag träffade Cavan Grogan och Lyndon Needs för en intervju på hotell Presidentti i Helsingfors på 1990-talet. De har hela tiden haft endel fans i Finland och ofta uppträtt här. Jag minns dem som mycket trevliga och vänliga, även om de var ordentligt försenade till  intervjun. Och de hade bara gott att säga om Finland och sina finländska fans. Själv såg jag dem bara en enda gång live, i Seinäjoki 15 april 2016. Bättre sent än aldrig.
Det var en ganska märklig kväll. Hotell Sorsanpesä är ju legendariskt och hotellrestaurangens interiör fortfarande som tagen ur en historiebok. Det var ganska lite folk på plats, men en mycket kul kväll. Med en trevlig publik och ett schysst band. Rockabilly Rules OK, som Cavan sjöng.
Här är Teddy Boy Rock`n´Roll.
Den fanns med på klassiska livealbumet Live at the Rainbow, här är den live i Seinäjoki 15.4.2016.
Crazy Cavan tillhör de artister som fått kämpa för att kunna förbli musiker, med kultstatus i rockabilly-kretsarna, men inga stora framgångar som rockstjärna (utom en kort period kring 1980, och då främst i Finland).
Crazy Cavan Grogan var en artist som aldrig gett upp. Och som skrev mängder av enkla, rotnära rocklåtar under sin karriär. Inflytelserika brittiska musiktidningen Mojo publicerade en kort nekrolog över Cavan Grogan, och det var han verkligen värd.
Tack för över 40 är av ren, ärlig, kompromisslös Rock`n´Roll.
Tack, och farväl, Crazy Cavan.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar