söndag 5 april 2020

Ohygieniska dörrhandtag och buffetluncher

I kölvattnet på coronakrisen kommer mycket att förändras.
Måste mycket förändras.
Synen på buffertar, självförsörjningsgrad, reservlager, personalombytet inom hemhjälp och åldringsvård, säkerhet och resande, digitalisering, distansarbete, management och ledarskapsfilosofier, nätverksekonomier, flödesscheman och just in time works in good times but...
Världen måste lära sig krisberedskap igen. Det är absurt att se hur dåligt förberedda dagens samhällen har varit för corona-krisen.
Det är mycket att lära och mycket att analysera. Forskningen inom alla discipliner har en enorm uppgift efter kriserna.
Vad kan vi lära så det inte händer igen, eller värre.
Stort som smått.
Här är två saker som jag länge varit kritisk till i vardagen när det gäller smittrisker.
1. Dörrhandtag. Efter coronan är det dags att se över dörrarna i alla allmänna byggnader, inte minst skolor och universitet. Idag är de flesta dörrar sådana att man ännu år 2020 måste öppna dem med att vidröra handtag som hundratals håller i varje enskild dag. Det har länge förvånat mig. Nu är det hög tid att övergå till automatiserade dörrar och att använda tags istället för att slå in dörrkoder. Ta bort dörrarna med handtag som alla måste fingra på. Det tror jag många önskar i coronans kölvatten.
2. Buffetluncher är i normalfall en lönsam business, men det är inte hygieniskt att tiotals, kanske hundra, delar på samma bestick för att förse sig med mat på tallriken. Här tror jag trenden blir ganska tydlig efter coronan. Färre vill äta en buffet lunch, så det är skäl att börja fundera på alternativ, som serveringspersonal, bordsservice, mera takeaway och bra hem/jobbkörning med mat.
Personligen har jag aldrig gillat snuskiga dörrhandtag i allmänna byggnader eller att dela bestick på buffetluncher.
Och jag vågar säga att jag inte är ensam och att vi som tycker så har blivit många fler med coronan.
That said, just nu tycker jag mycket synd om alla restauranger, cafeer och pubar som måste hålla stängt under denna coronatid. Det här är en tuff tid för dem och deras anställda.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar