torsdag 23 maj 2019

Legenden Niki Lauda

I måndags gick Formel 1-legenden Niki Lauda, 70, bort.
Han överlevde en fruktansvärd krasch i brinnande bil mitt under sin karriär, 1976,
och fortsatte den framgångsrikt.
Lauda blev världsmästare året innan, 1975, och året efter, 1977, och hade det inte varit för kraschen hade han sannolikt också vunnit 1976.
Jag är ingen större Formula-fan,
men Niki Lauda var min favoritförare.
Jag har bara sett ett enda Formel 1-lopp,
i Brands Hatch, UK, 1984.
Och det loppet vann min favorit,
Niki Lauda.
Ett minne för livet.
Inte minst för vip-parkeringens alla Ferrarin, Lambourghinin, Porschen och så vidare.
Och framför allt, ett perfekt lopp av Niki Lauda.
Som så många andra lopp under karriären.
Han blev dessutom världsmästare även 1984. Respekt.
Lauda fick också en framgångsrik karriär efter karriären.
En profil.
En sann legend.
Vila i frid

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar